از سید کائنات صلی الله علیه و آله روایت است که چون فرزندان و نبیره های آدم بسیار شدند در نزد وی سخن می گفتند و وی ساکت بود.
گفتند ای پدر چه شد شما را که سخن نمی گویی؟
گفت: ای فرزندان من چون خداوند جل جلاله مرا از جوارش بیرون فرستاد با من عهد کرد و گفت: گفتارت را کم کن تا به جوار من برگردی.
**منبع: هزار و یک کلمه. کلمه 246. علامه حسن زاده آملی.
تا زمانی که انسان نفی خطورات نکند حضور قلب حاصل نخواهد شد. شرط حضور قلب آن است که انسان متوجه به معشوق خود باشد در مقام قلب.در نماز اکثری افراد به دلیل حشر بیش از حد با دنیا ذهن آنها از افکار دنیوی پر است و وقت فکر کردن به معشوق حقیقی را ندارند چه برسد کهدر مقام قلب حضور را به الله متوجه کنند.چون قلب مرتبه ای است از مراتب انسان که حقیقت اشیاء در آن مرتبه ثان می یابد مراتب دیگر انسان همچون مقام عقل است که ادراک معقولات می کندو مقام وهم که ادراک جزئیات می کند. در نماز حضور در مرتبه ی قلب هدف است نه حضور در مرتبه ی عقل یا وهم یا خیال. چون حضور در مرتبه ی عقل می شود معقول و حضور در مرتبه ی وهم می شود موهوم. حضور الله باید در مقام قلب انسان باشد ادراک شود و این را به مراتب پایین تر سرایت دهد. چون قلب بالاتر از مراتب دیگر است. به یک معنا مقام قلب انسان سرچشمه ی معقولات و اوهام و تخیل و افکار انسان است.
روح عبادت حضور قلب است. و در صورت انجام اعمال بدون حضور قلب اگرچه تکلیف از انسان اسقاط می شود اما نماز تاثیر خود را نمی گذارد و به یک معنا قبول نمی شود. نماز معراج سالک است.
نماز خود را بپایید و مراقبت هایتان را بیشتر کنید تا در نماز جمع شوید.
آیت الله کمیلی
بسم الله...
اگر چهار مرتبه بگویی بیچاره ام و عادت کنی،اوضاع خیلی بی ریخت می شود.کسی که قوی بوده کم کم میبینی ضعیف شده است .
همیشه بگویید الحمدلله،شکر خدا .
بلکه بتوانی دلت را هم با زبانت همراه کنی . اگر پکر هستی دومرتبه همراه با دلت بگو الحمدلله . آنوقت غمت را از بین می برد.قوه ات زیاد می شود .
مبادا اگر تازه کسب را شروع کرده ای بگویی بازار خراب است،وضع بد است . این حال کسانی است که هفتاد سال در این دنیا خرد شده اند . حالا تو سه روز است کاسب شده ای،کسب خیلی سخت است؟این حرف را نگو عادت میکنی...
حاج محمد اسماعیل دولابی
از آیت الله قاضی سوال کردند که:
در مواقع اضطرار و گرفتاری چه در امور دنیوی و چه در امور اخروی و در بن بست کارها به چه ذکر مشغول شویم تا گشایش یابیم؟
در جواب فرمودند:
پس از پنج مرتبه صلوات و آيةالکرسی در دل خود(بدون آوردن به زبان) بسیار بگو :
اللهم اجعلني في درعك الحصينة التي تجعل فيها من تشاء
تا ان شاالله گشایش یابد.
مطلع انوار.ج۲.ص۶۵
خودتان را پیدا کنید به دنبال خودتان بگردید. مثل کسی که انگشتر طلا یا عقیقش در میان آشغال ها گم شده و او آنقدر به دنبال آن می گردد تا آن را پیدا می کند. پس شما هم بگردید و خودتان را پیدا کنید. جواهرید شماها ، بخصوص شما جوانها ؛ در روایت آمده « تعجبم از کسی که به دنبال گمشده هایش می گردد تا آن را بیابد ولی به دنبال خودش نمی گردد.»
آیت الله مجتهدی تهرانی
زیاد و از روی اعتقاد کامل بگویید: «أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید؛ و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید. والله العالم.
کربلایی احمد آقا، دلیلی را در اولویت خدمت به خلق بر دیگر شاخصه ها بیان می کردند، که البته به نظر می آید حکمی بسیار منطقی و قطعی است.
ایشان می فرمودند:
« توجه مداوم و حضور لحظه به لحظه، کار هر کسی نیست؛ و عده مخصوصی می توانند بطور مداوم در توجه و تذکر بسر برند. ولی هر کسی می تواند صفت را ملکه خود کند؛ و با نیروی کردار نیک و پسندیده، پیش برود.
ویژگی مهم احسان به خلق این است که صفات دیگر را نیز به دنبال خود می آورد. هیچ صفتی بهتر از لوطی گری نیست؛ و انفاق، ریشه در عبودیت دارد. پس ای رفقا، بدانید که هیچ عملی مثل احسان، بنده را به مولایش نزدیک نمی کند! ...»